ACTIVITAT 2: ANEM D'EXCURSIÓ AL VOLCÀ DE LA CROSA!

L’activitat està destinada als alumnes de Cicle Superior de l’escola C.E.I.P. Josep Madrenys de Vilobí d’Onyar i es durà a terme al llarg d’un matí escolar. L’objectiu d’aquesta sessió és que els alumnes siguin capaços d’orientar-se pel municipi de Vilobí d’Onyar i així arribar al volcà de la Crosa que es troba en el poble de Sant Dalmai, el qual també forma part d’aquest municipi. Un cop arribin al punt final hauran de dirigir-se al mirador del volcà de la Crosa per elaborar un croquis del paisatge amb el volcà com a punt més important. La metodologia a seguir serà el treball cooperatiu, és per aquest motiu que es faran grups cooperatius de 4-5 persones.

Per portar-ho a terme, el professorat elaborarà un conjunt de preguntes que l’alumnat haurà de respondre en determinats punts del recorregut. Els nens i nenes disposaran d’un mapa amb els llocs marcats on es troba cada pregunta i hauran de ser capaços d’arribar-hi tot orientant-se sense l’ajuda dels docents. Cal dir, que sempre hi haurà un mestre a cada grup que serà l’encarregat de formular la pregunta. Si la resposta és correcta, obtindran un tros d’una fotografia del volcà. Si no és correcta, no obtindran la part de la imatge i amb els trossos que hagin aconseguit al final hauran de ser capaços d’endevinar a quin lloc hauran d’anar a fer el croquis. Quan ja es trobin en l’últim punt i, per tant, hagin resolt l’última pregunta serà quan podran ajuntar tots els trossos i descobrir a on s’han de dirigir per poder fer el croquis amb el grup cooperatiu amb qui han estat fent la cursa d’orientació. En acabar el croquis, tornaran tots junts cap a l’escola.



A continuació, presentem les preguntes que faríem servir per dur a terme la cursa d’orientació:
  1. Quants anys fa que es va construir aquesta escola?
  2. Què va significar la construcció del Castell de Vilobí d’Onyar?
  3. Com s’anomena el riu que passa pel costat del caminet al qual ens trobem?
  4. A quin poble del municipi ens estem dirigint per seguir trobant els punts que ens falten?
  5. A quin poble del municipi ens dirigiríem si agaféssim el trencant de la dreta?
  6. Quin és el pentinat que la gent del municipi us demana més?
  7. Què era el que es trobava anys enrere al davant de l’entrada de l’església?
  8. Quines altres ermites trobem en aquest municipi?
  9. Sou capaços d’identificar on ens trobem? Podeu buscar un lloc per fer un croquis de l’indret que acabeu d’anomenar tenint en compte l’element més característic de la zona?



Seguidament, us deixem el mapa que utilitzaríem amb els punts on es trobaria cada pregunta:


3 comentaris:

  1. Les activitats estan ben redactades. Els alumnes i/o professors les poden entendre i saber el que han de fer sense ajuda.
    Els continguts són força rellevants i parteixen d'un suposat interès dels alumnes. Tot i això no queda explícit que siguin els alumnes qui escullin el tema perquè els interessa.
    Les activitats proposades són bastant competencials perquè s'han d'orientar en l'espai.
    No queda molt clar si les activitats són coherents amb el nivell dels alumnes ni si parteixen dels seus coneixements perquè no coneixem el grup on es posaria en pràctica.
    No promou gaire l'esperit crític dels alumnes, ja que les preguntes proposades són de caràcter tancat no permeten la reflexió.
    No però sembla que aquesta és la fita, ja que juguen molt amb el misteri.
    No considerem que les activitats estiguin problematitzades.
    Les activitats estan pensades per fer-les en petits grups.
    Aquest tipus de sessions permeten desenvolupar diferents tipus de llenguatges: l'oral, l'escrit i el gràfic (dibuix).
    Els alumnes poden desenvolupar les habilitats geogràfiques gràcies al treball que fan amb la gimcana. Els alumnes han d'interpretar la imatge final i alhora també han d'orientar-se en l'espai.
    Aquesta activitat no introdueix les TIC.
    Pensem que aquesta activitat pot ajudar als alumnes a orientar-se en l'espai dins d'altres contextos i llocs.

    ResponElimina
  2. L’activitat s’entén, però la manera de redactar en alguns moments dificulta la comprensió. Pensem que s’hauria de repassar la redacció i l’estructuració perquè fos més clar. Personalment, com no coneixem la zona, hi ha algunes preguntes que no les acabem d’entendre. A més, considerem que falten les respostes. D’altra banda, si les respostes són tancades, no promouran l’esperit crític, ja que no permetran el diàleg ni la reflexió.

    És possible que els continguts interessin als alumnes, tot i que depenent del grau de coneixement dels alumnes sobre la zona, el nivell els hi podrà ser fàcil. Hem observat que els alumnes no tenen marcada cap ruta, se suposa que tenen un coneixement de la zona bastant bo? El fet que coneguin la zona, pot fer que estiguin més pendents de les preguntes i no tant de saber el camí ràpidament. A més, ens agradaria saber si aquest tema s’hauria treballat abans amb els alumnes per poder resoldre les preguntes, ja que sense fer una recerca potser els seria massa difícil respondre-les. Podria ser com una manera d’avaluar si els alumnes adquirit els coneixements el que a classe han estat impartint dies abans de la sortida.

    L’activitat és clarament molt competencial, ja que els alumnes han de fer servir diferents coneixements per assolir l’objectiu. No només han de respondre preguntes, sinó que s’han d’orientar en l’espai amb el mapa per poder arribar al lloc de les preguntes. Malgrat això, un altre cop ens sorgeix el dubte si el coneixement de la zona pot ser un avantatge o un desavantatge. Tot i això, pensem que el mapa pot anar molt bé per tenir en compte els coneixements que poden tenir de la zona, però que en aquest cas, els hagin d’aplicar sobre un mapa. També cal dir que si els nens i les nenes coneixen massa bé la zona, podria ser que no l’utilitzessin gaire. Tampoc tenim consciència si en les preguntes es parteix dels coneixements previs de l’alumnat, ja que no sabem si s’han treballat prèviament o no. Segons el que es pot llegir, no ha estat així i, per tant, en aquest aspecte no es té en compte els coneixements dels estudiants.

    En cap moment s’expressa l’objectiu de l’activitat de forma clara. Des del nostre punt de vista, no li acabem de veure una finalitat del tot concreta, sinó, més aviat general: treballar coses de la zona. Tampoc s’especifica si ho comentaranamb els alumnes. Creiem que els alumnes podrien pensar que l’objectiu és únicament guanyar en una competició per arribar al lloc i fer un croquis.

    A més, opinem que segurament heu volgut fer l’activitat com un repte, tot i que nosaltres creiem que no hi ha cap problema a resoldre i, d’aquesta manera, no es veu amb claredat el repte que proposeu.

    Finalment, pel que fa al desenvolupament de les habilitats geogràfiques, aquesta activitat permet situar-se i orientar-se en l’espai, la interpretació d’un mapa i la producció d’un croquis. A més a més, permet el treball dos tipus de llenguatge diferents: l’oral i el gràfic (mapa i croquis). Pel que fa a l’aplicació dels coneixements a altres contextos, pensem que els infants tindran més habilitats per orientar-se en l’espai mitjançant l’ús d’un mapa.

    ResponElimina
  3. No entenc massa bé quines indicacions es dona als alumnes per orientar-se. Les preguntes es podrien contestar sense sortir de l'aula. No es donen indicacions per fer el croquis. No està problematitzat ni es proposa als alumnes cap reflexió, cap aportació personal.

    ResponElimina